Image

Styrkeprogram

Tagg - Hypertrofi

GVT - German Volume Training

Tillagd 2017-07-24

Nybrjare  Erfarna  Hypertrofi 


GVT r ett klassiskt trningsprogram framfrallt inriktat p hypertrofi som ven kallas fr tio-sets metoden. Grundutfrandet innehller tre trningspass under varje femdagarscykel, vilket gr att modifiera fr den som vill ha in lite mer vila.

Trningsupplgget r bde lskat och hatat och det ryktas att det gamla sttyska tyngdlyftarlandslaget rnte stora framgngar tack vare detta upplgg. Det r ett pfrestande program att flja men samtidigt enkelt d det i sitt grundupplgg innehller ett ftal vningar som ska genomfras i tio set med tio repetitioner.

Läs mer   

Jason Blaha Ice Cream Fitness 5x5

Tillagd 2018-04-15

Styrka  Hypertrofi  Nybrjare  Erfarna  Tre pass i veckan 


Jason Blaha r en kontroversiell och omstridd person som gjort sig ett namn inom fitnessbranchen och som verkar framfrallt genom sin Youtube-kanal.

Han har skapat ett styrketrningsprogram som vnder sig till nybrjare och som han hvdar ska fungera bra fr att bde bygga styrka och hypertrofi (muskelmassa). Programmet r en kopia av det populra programmet StrongLifts dr Jason Blaha har lagt till ett antal vningar p slutet av varje pass som framfrallt ska bygga strre muskelmassa.

Trningen r uppdelad p tv olika pass som ska genomfras vid tre tillfllen i veckan. Programmet br utfras i 12 veckor enligt rekommendationer och verbelastning sker genom traditionell linjr progression.

Läs mer   

Push/Pull/Legs

Tillagd 2018-08-18

Nybrjare  Erfarna  Styrka  Hypertrofi  Tre pass i veckan  Fyra pass i veckan  Fem pass i veckan 


Push/Pull/Legs (PPL) r inget fast trningsprogram utan ett trningsupplgg som verkar vara ganska populrt. Som namnet antyder bestr PPL av tre olika trningspass som delar upp kroppens muskler mellan de olika passen, i princip r det sledes ett klassiskt 3-splitprogram.

PPL verkar ha funnits som trningsupplgg sedan lng tid tillbaks och det verkar vara vldigt vlbeprvat vilket kanske r p grund av att det r flexibelt och formbart utifrn olika individuella behov ssom trningsfrekvens och val av vningar. Det i sin tur gr att PPL kan passa bra bde fr nybrjare som mer erfarna inom styrketrningen. Mnga framstende inom styrkesporten och bodybuildingen verkar fresprkar PPL som trningsupplgg och flera verkar ven terkomma till trningsupplgget under olika perioder av sin karrir.

Läs mer   

PHAT

Tillagd 2020-11-21

Fem pass i veckan  Erfarna  Hypertrofi  Styrka 


PHAT r ett trningsprogram som r framtaget av Layne Norton som r en knd profil inom trnings- och nutritionskretsar. Han tvlar bde inom bodybuilding och styrkelyft och r vldigt aktiv i sociala medier.

Programmet kombinerar trning fr hypertrofi med trning fr styrka och anses kunna ge bra resultat fr bdadera. Trningen r uppdelad p fem pass i veckan varav tv r styrkeinriktade medan de vriga tre fokuserar mer p hypertrofi. Varje muskelgrupp trnas tv gnger i veckan vilket ska ge bttre resultat n det klassiska upplgget med ett pass per muskelgrupp enligt Norton.

Trningsvolymen r hg i detta program och programmet anses frmst riktat till dem som trnat ett tag.

Läs mer   

P.H.U.L.

Tillagd 2021-02-07

Styrka  Fyra pass i veckan  Hypertrofi  Erfarna 


Brandon Campbell har skapat ett styrketrningsprogram som han kallar fr P.H.U.L (Power Hypertrophy Upper Lower).

Programmet kombinerar trning inriktad p styrka med klassisk trning fr hypertrofi. Trningen ska utfras i fyra pass per vecka dr tv av passen har styrka i fokus medan de andra tv inriktar sig p hypertrofi enligt klassisk trning fr bodybuilders.

D det anses vara ganska hg trningsvolym i programmet riktar det sig frmst till de som trnat ett tag och vill prova p att fokusera bde p styrka och hypertrofi samtidigt. Enligt Brandon ska den kade styrkan kunna leda till att det gr att anvnda tyngre vikter p hypertrofipassen vilket ska ge mjlighet till bttre resultat.

Läs mer   

Undulerande trning

Tillagd 2021-05-01

Styrka  Hypertrofi  Tre pass i veckan  Erfarna 


Undulerande trning r en form av icke-linjr periodiserad trning dr trningsvolym och intensitet varieras mellan passen eller perioden.

Denna typ av periodisering anses kunna minska det som kallas fr the repeated bout effect, det vill sga den anpassning som sker vid upprepning vilket leder till att det fr mindre pverkan. Det finns en del studier som ger std fr att undulerande trning kan vara bra framfrallt fr de som har trningserfarenhet sedan tidigare och drmed svrare att f progression i sin trning.

Det finns olika stt att lgga upp den undulerande trningen p och de vanligaste r endera daglig undulerande trning eller veckovis undulerande trning. Passen brukar oftast delas upp och fokusera endera p styrka, hypertrofi eller power.

Läs mer   

DoggCrapp

Tillagd 2021-11-28

Erfarna  Tre pass i veckan  Hypertrofi  Styrka 


Dante Trudel trnade enligt de klassiska upplgg som kroppsbyggare anvnde sig av under flera rs tid. Efter ett tag s tyckte han att det borde finnas bttre stt att trna n att kra varje muskelgrupp endast en gng i veckan med en hg trningsvolym.

Efter en del testande tog han fram ett program som kallas fr Doggcrapp. Istllet fr att trna de olika muskelgrupperna endast en gng i veckan leder Doggcrapp till 50 procents hgre trningsfrekvens med endast ett rejlt rest-paus arbetsset per muskelgrupp.

Hela kroppen trnas igenom under tv trningspass med en frekvens p tre pass i veckan. Eftersom Doggcrapp anses vara ett krvande trningsprogram anser Trudel att den som ger sig p det br ha minst tre rs erfarenhet frn hrd trning.

Läs mer   

Varför styrketräning?

Anledningarna till att ägna sig åt styrketräning är många och vetenskapen har konstaterat flera fördelar med styrketräning.

Oavsett om det gäller hälsa, livskvalitet, hjärnkapacitet, prestation eller om du bara vill förbättra ditt utseende så kan styrketräning hjälpa dig.

Läs mer   

Varför välja färdigt styrketräningsprogram?

Det finns fördelar med att välja att följa ett färdigt styrketräningsprogram.

Styrkeprogram som har visat sig fungera för många av sina utövare har fått leva vidare och det finns goda möljigheter till att de kommer att fungera bra även för dig.

Läs mer