Image

Styrkeprogram

Tagg - Fem pass i veckan

Push/Pull/Legs

Tillagd 2018-08-18

Nybrjare  Erfarna  Styrka  Hypertrofi  Tre pass i veckan  Fyra pass i veckan  Fem pass i veckan 


Push/Pull/Legs (PPL) r inget fast trningsprogram utan ett trningsupplgg som verkar vara ganska populrt. Som namnet antyder bestr PPL av tre olika trningspass som delar upp kroppens muskler mellan de olika passen, i princip r det sledes ett klassiskt 3-splitprogram.

PPL verkar ha funnits som trningsupplgg sedan lng tid tillbaks och det verkar vara vldigt vlbeprvat vilket kanske r p grund av att det r flexibelt och formbart utifrn olika individuella behov ssom trningsfrekvens och val av vningar. Det i sin tur gr att PPL kan passa bra bde fr nybrjare som mer erfarna inom styrketrningen. Mnga framstende inom styrkesporten och bodybuildingen verkar fresprkar PPL som trningsupplgg och flera verkar ven terkomma till trningsupplgget under olika perioder av sin karrir.

Läs mer   

Bigger Leaner Stronger

Tillagd 2020-07-05

Nybrjare  Styrka  Fem pass i veckan 


Michael Matthews har skrivit en bok dr han pstr sig frklara hur vilken man som helst ska kunna n sin drmkropp. Boken innehller Matthews syn p trning och kost samt avlivar ett antal myter enligt hans synstt.

Trningen i boken baseras p styrketrning endera 3, 4 eller 5 pass i veckan kombinerat med en del kardiotrning. Trningsupplgget pminner om ett push-pull-legs upplgg och passar framfrallt fr nybrjare eller de med viss erfarenhet frn tidigare trning.

Progressionen sker genom linjr verbelastning i form av en kning av antalet repetitioner eller kning av vikterna. En cykel i programmet ska utfras i 8 till 10 veckor och fokus ligger p styrkekningar.

Läs mer   

Thinner Leaner Stronger

Tillagd 2020-10-10

Fem pass i veckan  Nybrjare  Styrka  Tre pass i veckan  Fyra pass i veckan 


Michael Matthews r en flitig frfattare som skrivit bcker riktade till bde mn och kvinnor som vill n sina drmkroppar. Fr mn kallar han boken Bigger Leaner Stronger medan den bok som framfrallt riktar sig mot kvinnor heter Thinner Leaner Stronger.

Trningsprogrammet i denna boken pminner mycket om det program som han presenterar i boken som riktar sig mot mn frutom att han bytt ut ett antal vningar fr att istllet fokusera mer p ben och rumpa d han anser att kvinnor i regel r mer intresserade av att trna detta n vad mn r.

Trningen pminner mycket om ett klassiskt Push/Pull/Legs program dr muskelgrupperna trnas i olika trningspass i endera 3, 4 eller 5 pass per vecka. Han anser att bde de som r helt ovana vid styrketrning samt de med viss tidigare erfarenhet kan ge sig an detta trningsupplgg.

verbelastningen i programmet sker genom linjr progressiv verbelastning dr antalet repetitioner eller kning av vikt ska ske successivt. Efter 8 till 10 veckors trning br en veckas deload genomfras.

Läs mer   

PHAT

Tillagd 2020-11-21

Fem pass i veckan  Erfarna  Hypertrofi  Styrka 


PHAT r ett trningsprogram som r framtaget av Layne Norton som r en knd profil inom trnings- och nutritionskretsar. Han tvlar bde inom bodybuilding och styrkelyft och r vldigt aktiv i sociala medier.

Programmet kombinerar trning fr hypertrofi med trning fr styrka och anses kunna ge bra resultat fr bdadera. Trningen r uppdelad p fem pass i veckan varav tv r styrkeinriktade medan de vriga tre fokuserar mer p hypertrofi. Varje muskelgrupp trnas tv gnger i veckan vilket ska ge bttre resultat n det klassiska upplgget med ett pass per muskelgrupp enligt Norton.

Trningsvolymen r hg i detta program och programmet anses frmst riktat till dem som trnat ett tag.

Läs mer   

Varför styrketräning?

Anledningarna till att ägna sig åt styrketräning är många och vetenskapen har konstaterat flera fördelar med styrketräning.

Oavsett om det gäller hälsa, livskvalitet, hjärnkapacitet, prestation eller om du bara vill förbättra ditt utseende så kan styrketräning hjälpa dig.

Läs mer   

Varför välja färdigt styrketräningsprogram?

Det finns fördelar med att välja att följa ett färdigt styrketräningsprogram.

Styrkeprogram som har visat sig fungera för många av sina utövare har fått leva vidare och det finns goda möljigheter till att de kommer att fungera bra även för dig.

Läs mer