Styrkeprogram

Starting Strength

Tillagd 28 Augusti, 2016

Nybörjare, Erfarna, Tre dagar i veckan


Starting Strength är ett av de mest beprövade styrketräningsprogram som finns. Programmet är utformat av Mark Rippetoe och syftar i första hand på att bygga upp en generell grundstyrka.

Programmet ska passa både för nybörjare och de med mer träningsvana och baseras på de stora basövningarna. Starting Strength består av två olika pass med tre träningstillfällen i veckan enligt Rippetoes upplägg.

Läs mer   

Stronglifts

Tillagd 28 Augusti, 2016

Nybörjare, Erfarna, Tre dagar i veckan


StrongLifts är ett styrketräningsprogram med en lång historia. Programmet är väldigt populärt både bland nybörjare och de som tränat ett tag.

Programmet baseras på de stora basövningarna som de allra flesta ska utföras i fem set med fem repetitioner, det vill säga det klassiska upplägget som främst tränar styrka. Enkelheten i träningsupplägget är en av de saker som gjort programmet populärt och de flesta som prövar programmet verkar få en stabil linjär styrkeökning.

Läs mer   

Greskyll LP

Tillagd 28 Augusti, 2016

Nybörjare, Erfarna, Tre dagar i veckan


Greyskull är ett styrketräningsprogram skapat av John Sheaffer, en profil inom träningsbranchen som bland annat driver ett gym och agerar styrketräningscoach.

Progressionen i Greyskull är lite annorlunda från andra program med linjär progression då det tredje och sista setet i övningen alltid ska utföras näst intill failure, vilket enligt Sheaffer ska ge den bästa styrkeutvecklingen för nybörjare som vill bli starkare - men även mer erfarna ska kunna dra nytta av denna träningsprincip.

Read More

GVT - German Volume Training

Tillagd 28 Augusti, 2016

Nybörjare, Erfarna, Tre dagar i veckan


GVT är ett klassiskt träningsprogram framförallt inriktat på hypertrofi som även kallas för tio-sets metoden. Grundutförandet innehåller tre träningspass under varje femdagarscykel, vilket går att modifiera för den som vill ha in lite mer vila.

Träningsupplägget är både älskat och hatat och det ryktas att det gamla östtyska tyngdlyftarlandslaget rönte stora framgångar tack vare detta upplägg. Det är ett påfrestande program att följa men samtidigt enkelt då det i sitt grundupplägg innehåller ett fåtal övningar som ska genomföras i tio set med tio repetitioner.

Read More

Madcow 5x5

Tillagd 28 Augusti, 2016

Nybörjare, Erfarna, Tre dagar i veckan


Detta program är en modifierad version av Bill Starrs 5x5 som urpsrungligen togs fram för football-spelare. Internetsignaturen Madcow utvecklade programmet till ett helkroppsprogram avsett för bodybuilders.

Idag verkar programmet mest användas av de som vill utveckla styrka och det lär passa bäst för de som tränat ett tag. Övningarna i programmet utgörs huvudsakligen av de stora basövningarna. Träningsvolym och intensitet varieras under veckans träningspass och tanken är att vikten ska ökas med 2,5% varje vecka.

Read More

Varför styrketräning?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Inventore, perspiciatis adipisci accusamus laudantium odit aliquam repellat tempore quos aspernatur vero.